Regler

Sverige – Drönare Regler

Enligt Sveriges nationella flygmyndighet, Transport Agency of Sweden (TAS), är det lagligt att flyga en drönare i Sverige, men vi rekommenderar att du är medveten om och följer droneföreskrifterna som listas nedan innan du gör det.

Om du vill kontakta TAS direkt innan du reser med några frågor, här är deras kontaktinformation: TAS kontaktformulär / +46 010-495 64 91 (endast för textmeddelanden)

Allmänna regler för att flyga en drönare i Sverige

Baserat på vår forskning och tolkning av lagarna är här de viktigaste reglerna att veta för att flyga en drönare i Sverige.

Dessa regler gäller för denna användning av drönare som väger mindre än 7 kg (15 pund):

  • Droner som väger mindre än 7 kg (15 pund) måste märkas med operatörens namn och telefonnummer.
    -Ingen ansvarsförsäkring krävs för drönare som väger mindre än 20 kg och används för fritidsaktiviteter.
    -Om drönaren flyger i mörkret ska den vara utrustad med belysning så att drönarens riktning och position kan förstås tydligt.
    -Innan flyget kommer piloten att få en uppdatering med information om begränsningar eller särskilda villkor från AIP, AIP-tillägg, NOTAM, landets styrelse, polisen samt kommunen.
    -Flyg måste göras så att drönaren syns tydligt för piloten.
    -Att flyga i okontrollerat luftrum kan bara ske på höjder över 400 fot (400 fot) över mark / vatten.
    -Droner får inte flyga över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat och militära områden.

Särskilt tillstånd från Transportstyrelsen krävs för dessa situationer:

  • -Alla drönare som väger över 7 kg.
    -Varje flygning bortom den visuella synlinjen.
    -Alla flygningar över 120 meter i okontrollerad luft.
    -Alla flygningar över människor eller över djur eller egendom som inte tillhör piloten.

Du måste ansöka om tillstånd från Lantmateriet innan du delar, laddar upp, distribuerar eller säljer bilder, video eller annat material som på något sätt visar Sveriges landområden från luften. Tillstånd måste erhållas för:

  • Distribution eller distribution av flygfoton och andra typer av skildringar av Sveriges yta som produceras av flygplan.
  • Distribution eller spridning av strålsökningsdata, video, infraröda kamera inspelningar, radardata och så vidare efter landskap.
  • Distribution eller spridning av geografisk maritim information, såsom djupdata och bilder av havsbotten, måste godkännas av Sjöfartsverket.

Spridning av bilder som visar följande områden kräver inte tillstånd:

  • Bostadshus med tillhörande mark och byggnader
  • Områden för offentliga evenemang och evenemang
  • Offentliga platser enligt kapitel 1 i orderlagen. Avsnitt 2 (t.ex. allmänna vägar, gator, torg och parker)
  • Din privata skogsmark, om inget annat än skogar och skogsbruksanläggningar ingår i materialet
  • Åkermark och andra odlade åkrar
  • För mer information om Sveriges drönarlagar, se den här sidan på Trafikverkets webbplats.

Flyga drönare utomlands

Luftreglerna varierar från region till region – vi har täckt vad vi ska veta för amerikanska och brittiska piloter. Men vanligtvis, om din drönare väger 8,8 uns (250 g) och uppåt, måste du registrera den för att kunna flyga den utomhus lagligt – även över din egen egendom.

Det finns ett undantag för massmarknaden, DJI Mavic Mini. Dess startvikt på 249 g undviker behovet av registrering i USA och Storbritannien och öppnar den för (laglig) verksamhet i andra regioner.

Det hoppar över en säkerhetsfunktion – undvikande av hinder – för att få vikt, dock. Men det innehåller alla andra förväntade verktyg som hjälper till att säkerställa en säker flygning, inklusive GPS-stabilisering, automatiserad hemresa och automatisk start och landning.

Nästan alla modeller som visas här har vissa säkerhetsfunktioner. Till och med DJI Spark, som inte är byggd för långdistansflygning, inkluderar en GPS och automatisk återgång-till-hem-funktionalitet. Om din kontrollsignal avbryts eller om batteriet blir för lågt (de flesta drönare kan bara flyga i cirka 25 minuter på en enda batteriladdning), kommer din drönare att börja tillbaka till startpunkten och landa.

regler-dronare

Flyaways händer fortfarande, och det finns skräckhistorier på olika diskussionsforum på nätet. Naturligtvis förstärks negativa upplevelser i detta sammanhang, helt enkelt för att händelselösa flygningar som inte resulterar i en krasch eller saknad drönare inte är heta diskussionsämnen.

Om du flyger inom USA måste du ta hänsyn till FAA: s riktlinjer – eller vara beredd att möta potentiella böter eller fängelsestraff. Det finns inga flygzoner som fastställts av FAA, så ta inte av om du är nära en flygplats utan att först meddela kontrolltornet. Och även om du är ute i mitten av ingenstans, ta inte din drone över 400 fot. De flesta är inställda på att följa dessa regler ur lådan, men att kontrollera en fyrkopter är precis som att köra bil – även om du missade att se det hastighetsgränsskylten är du fortfarande skyldig att betala biljetten.

Drönare regler

Innan du flyger din drönare är det viktigt att förstå lagarna och var det är lagligt att göra det. Innan du tar dig upp i skyn, här är allt du behöver veta om luftrummet. Önskar dig en säker flygning!

Varje person som kan flyga gör det i luften. Det finns två typer av luftrum i Sverige:

C-air, eller kontrollerad luft, omger våra flygplatser.

G-luft är en term för okontrollerad luft.

Du kan läsa mer om vad du behöver göra om du vill flyga i C-air eller i en begränsad region längre ner. I den öppna kategorin G-air kan du flyga upp till 120 meters höjd inom synhåll.

Du kan se var vi har C-air i Sverige med LFV:s (Luftfartsverket) drönarkarta.

Restriktionszoner finns för att skydda personer som flyger eller saker på marken.

Ett begränsat område har bildats för att antingen skydda det som finns i området, till exempel ett kärnkraftverk, eller för att skydda luftfarten utanför regionen från områdets verksamhet. Det är möjligt att försvarsmakten skjuter.

I Sverige finns det permanenta områden ovanför fängelser, kärnkraftsanläggningar, naturområden och militära platser, till exempel. Transportstyrelsens tillstånd krävs för att flyga inom dessa områden. Du kan se var de permanenta restriktionszonerna finns på LFV:s drönarkarta.

Tillstånd att flyga i riskfyllda eller förbjudna områden

Det finns också tillfälliga restriktionszoner som inrättats för att skydda luftfarten för de evenemang som äger rum i närheten. Det kan vara polisen som flyger drönare utom synhåll eller försvarsmakten som genomför en övning.

Drönare tillstånd

Du kan behöva ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen om du planerar att flyga eller göra affärer med drönare. Du kan läsa mer om de olika typerna av behörigheter och när du behöver ansöka om dem här.

Om verksamhetsutövaren inte kan uppfylla normerna för öppen kategori måste han eller hon ansöka om tillstånd för den kategori som certifierats eller specificerats.

När ska jag ansöka om ett kategoricertifierat tillstånd?
När drönaren är kategoricertifierad måste du ansöka om tillstånd.

har en maximal yttre storlek på 3 meter eller mer (t.ex. vingspann, rotordiameter eller drönarhus) och måste flygas över folkmassor för att användas eftersom persontransporter måste flyga och leverera farliga produkter som kan utsätta människor för fara i händelse av en olycka

Det kan också finnas fall där en ansökan om kategorispecifik certifiering har lämnats in, men Transportstyrelsen fastställer, efter att ha granskat riskanalysen, att risken i samband med flygningen inte kan kompenseras på ett adekvat sätt utan certifiering genom ansökan om kategoricertifierad certifiering.

Regler drönare

Har du någon erfarenhet av att använda drönare? Då måste du känna till reglerna som styr flyget. Du riskerar böter och i värsta fall fängelse om du inte följer reglerna. Swedron erbjuder klasser som hjälper dig att lära dig mer om reglerna och allt annat du behöver veta. På den här sidan har vi inkluderat de mest grundläggande fakta om drönarflygning.

Det finns tre typer av kategorier.

Alla drönare kommer att klassificeras i en av tre kategorier: “öppen”, “specifik” eller “certifierad”. Drönare som flyger inom synhåll, inte högre än 120 meter över marken (med några få undantag) och väger högst 25 kg tillhör den öppna kategorin. A1, A2 och A3 är de tre underkategorierna i den öppna kategorin. Var och en av dessa underkategorier kommer att innehålla alla drönare i den öppna kategorin. En särskild ansökan och ett tillstånd från Transportstyrelsen krävs för de specifika och certifierade kategorierna. Den här artikeln går inte igenom dessa förordningar.

Registrering krävs.

Praktiskt taget alla drönaroperatörer måste registrera sig för den öppna kategorin, och de flesta fjärrpiloter måste också slutföra en online-examen. Endast de som flyger drönare som väger mindre än 250 gram och inte har någon form av sensor som kan samla in personuppgifter är undantagna från registrering (ingen kamera). Bortsett från få leksaksdrönare är få drönare utrustade med kameror, vilket innebär att nästan alla måste registrera sig.

C-märkning

I den öppna kategorin introduceras en form av C-märkning för drönare. Enligt den öppna klassunderkategorin styr denna märkning vilken typ av drönare som kan användas. Drönare utan markeringar kommer endast att tillåtas flyga där faran är minimal, även om “gamla” drönare kommer att kunna flyga under något mer liberala restriktioner under en övergångsfas.

Kategori som är specifik och certifierad

Allt som inte kan sorteras i den öppna kategorin måste flygas enligt kraven i den angivna kategorin, eller under vissa omständigheter den certifierade kategorin. Operativa licenser som innehåller allt från tekniska kriterier till kompetenskrav och operativa gränser används för att genomföra kategorispecifika flygningar.

Det kommer att finnas standardscenarier för mer typiska typer av flygningar som beskriver vad operatören måste uppfylla för att slutföra resan. När ett standardscenario inte har förberetts för en flygning måste operatören göra en anpassad riskbedömning med hjälp av SORA-modellen. En drönaroperatör kan också ha ett LUC-certifikat, som ger befogenhet att utföra en viss typ av verksamhet i förväg.

Drönare lag

För närvarande skiljer nationell drönarreglering mellan rekreations- och professionell drönaranvändning. Sport- och fritidsaktiviteter, såsom drönarracing eller privat fotografering, är förbjudna. Professionella drönaranvändare är de enda som kan sälja fotografier som fångats av en drönare. Drönare kan användas för rekreationsändamål i de flesta europeiska länder utan att få särskilt godkännande från luftfartsmyndigheten. Men bara för att det är lagligt betyder det inte att du kan flyga din drönare obegränsat. Det finns några, men avgörande, riktlinjer som du måste förstå och följa. Drönare levereras med en följesedlar i flera medlemsstater, vilket ger en beskrivning av de viktigaste reglerna att följa. Ta dig tid att läsa den!

På grund av Storbritanniens utträde ur EU reviderar vi en del av webbplatsens material. Det kan dock ta lite tid för oss att uppdatera alla webbplatser.

Vilka är de viktigaste riktlinjerna som jag bör följa?
  • Most European countries have already adopted thorough safety and use legislation governing the use of drones in their own skies. When flying a drone, I must always follow these rules and never endanger other people, aircraft, or property on the ground.
  • The right to privacy and the protection of personal data is a fundamental right. When I fly a drone, I have to follow strict privacy and data protection standards at all times.
  • In the event of an accident, the drone operator is responsible for the harm he or she causes and must make restitution. I need to make sure I have the right insurance when I fly a drone.

Drönare naturreservat

The map-making software Protected nature include all national parks, nature reserves, and other protected areas.

Anyone working in Sweden on environmental issues or land and water planning can benefit from the map tool. Anyone who is interested in the outdoors can utilise the map tool.

Nature has been conserved for the mapping application.

The map-making software Protected nature was established particularly for those who work in the environmental conservation industry.

Cities and governments, as well as industry groups, consulting companies, and other enterprises, are all involved.

Tillstånd drönare

There are exemptions and licences available for changes in national parks, nature reserves, natural monuments, and areas with biotope protection, animal and plant protection, water protection, or landscape image preservation.

Ansökan om undantag och tillstånd

Naturreservat och andra platser som skyddas av miljöbalken regleras av lagar som anger vad du får och inte får göra i regionen. Om du fortfarande vill utföra något som är förbjudet i ett skyddat naturområde måste du först få tillstånd eller undantag.

Drönare i bostadsområde

– Lagarna är jämförbara med de som finns i Sverige och den enande nämnaren för dem alla är säkerhet. Enligt Hkan Forsberg, professor och forskare i pålitliga system vid Mälardalens högskola, handlar det om att flyga säkert så att drönaren inte skadar människor, djur, bilar, byggnader eller andra föremål i närheten.

Om du uppfyller alla följande villkor behöver du inget tillstånd från Transportstyrelsen:
  • Din drönare väger mindre än 25 kg.
  • du flyger inom synhåll,
  • du håller dig under den maximala höjden 120 meter över marken, och du undviker att flyga över människor.

     

  • Din drönare transporterar inte farliga material.

     

  • Din drönare kan inte släppa material.

Kontrollzoner: Utan särskilt tillstånd från flygplatsen får du inte flyga nära flygplatser. Kontrollzoner är de namn som ges till dessa platser. Andra typer av områden kan också ha kontrollzoner.

Fotografier och filmer: Du kan behöva tillstånd från Lantmäteriverket om du vill fotografera eller filma.

Unikt serienummer: För att kunna spåras måste din drönare ha ett unikt serienummer som tillhandahålls av tillverkaren.

Distansutbildning krävs för drönare som ska köras utomhus och väga mindre än 25 kg, samt en medföljande Internetbaserad examen. Förutom distansutbildning måste vissa drönare som väger mindre än 25 kg uppfylla särskilda restriktioner i den region där de flyger, liksom förarens ålder.

Filma med drönare

På kort tid har drönarmarknaden vuxit. Vem som helst kan nu köpa en svävare med en kamera och producera intressanta videosekvenser från luften för några tusen dollar. Men vilka är de verkliga begränsningarna, och hur skadar drönare miljön? Vad som är tillämpligt är ordnat. Sidan ändrades den 1 januari 2021 för att återspegla de nya begränsningarna.

En drönare är en liten obemannad farkost med rotorer som kan flyta i luften och vara utrustad med en kamera för fotografering eller filmning. De finns i en mängd olika storlekar och vikter, allt från små versioner till robusta maskiner som väger flera hundra kilo. Jordbrukare, mäklare och medieföretag har alla använt dem i stor utsträckning under de senaste åren för att presentera en bild av ett visst område.

Nya restriktioner kommer att införas under 2021.

Sedan den 1 januari 2021 måste alla som flyger en drönare skaffa ett drönarkort, vilket innebär att studera och klara en tentamen (läs mer på Polisen.se ). Men även med drönarkort finns det flera undantag för hur du kan flyga. Det är förbjudet att flyga nära flygplatser och andra områden med begränsat begränsat utrymme (se karta). Att flyga i naturreservat eller nationalparker kräver normalt tillstånd (se karta över skyddad natur här ). Dessutom måste du alltid kunna se din egen drönare och får inte flyga högre än 120 meter eller längre än 500 meter från dig. Du bör också undvika att flyga över mänskliga samlingar och “visa oro för människor och djur.”.

Drönare transportstyrelsen

Använder du ett obemannat flygplan, ibland känt som en drönare? Då måste du känna till lagarna och var det är säkert att flyga. Här är allt du behöver veta om att flyga innan du går.

Skaffa ett drönarkort genom att registrera dig.
Registrera dig som drönaroperatör och ladda ner ditt drönarkort från vår Drone-webbplats.

Observera att du måste ange om du är en person eller en företagstecknare för en organisation när du loggar in. Om du är inloggad som privatperson kan du använda funktionen “Ta drönarkort”. Testningen kan inte göras av en organisation eftersom ett drönarkort är personligt.

Drönare regler 2020

Nya riktlinjer för hur drönare får användas kommer att implementeras den 1 juli 2020 för att bevara samma höga säkerhetsnivå och stödja tillväxten av drönare. Riktlinjerna kommer att vara enhetliga i hela EU och omfatta tre nya kategorier: öppna, specialiserade och certifierade.

För att flyga utom synhåll och högre än 120 meter över marken krävs ett särskilt tillstånd i framtiden, som tidigare. Du får inte flyga på ett sätt som äventyrar andra flygplan, människor, djur, miljön eller din egen egendom.

Operatörsregistrering, pilotutbildning och drönarcertifiering kommer alla att vara nya regler.

Drönare med kamera regler

Se riktlinjerna för kamerautrustade drönare. Är det nödvändigt att få tillstånd för att skjuta med hjälp av drönare? Är det olagligt att flyga en drönare?

Det är viktigt att ni som flyger drönare i Sverige är medvetna om de restriktioner som gäller för drönare. Du kan få straff och kanske fängelse om du inte flyger drönare lagligt.

Tillståndskravet för drönare upp till 7 kg togs bort den 1 februari 2018, och lagarna för att flyga med drönare gäller nu även för dig som flyger privat.

Drönare är förbjudna.

Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för detta.

Drönare som väger mer än 7 kg måste flygas med drönaren utom synhåll (ca 500m)

Flyger över 120 meter utan tillstånd över människor, djur och egendom

Tillstånd från den enskilda flygplatsen och helikopterplatsen är nödvändigt om du flyger nära flygplatser och helikopterplatser.

Drönare regler sverige

Drönare är ofta förbjudna att flyga över skyddade föremål eller begränsade områden, såsom naturreservat, fängelser och militära installationer.

I vissa regioner är det ständigt förbjudet att flyga, medan det i andra, beroende på vilken aktivitet som äger rum i området, kan vara mer tillfälligt.

Om du flyger över ett sådant område kan du bryta mot skyddslagen (2010:305).

På riksdagens hemsida hittar du skyddslagen.
Luftfartsverkets webbplats listar skyddade föremål och förbjudna zoner.
På Försvarsmaktens hemsida finns skyddade föremål och begränsade sektioner.

Drönare sverige regler

Alla EU:s medlemsländer fick nya drönarlagar den 1 januari. Svenskarna har nu möjlighet att registrera sig som drönaroperatör och få ett drönarkort. Senast den 10 januari måste alla som försöker flyga drönare i EU ha uppfyllt alla krav. Det tar 5-10 minuter att registrera sig som drönaroperatör och 30-40 minuter att slutföra dronekortsprovet. Drönarkortet kostar 130 kronor och registreringen kostar 50 kronor per år.

De nya restriktionerna, som gäller i hela EU, skapades som svar på en förväntad ökning av antalet drönare i luftrummet. Riktlinjerna finns på plats för att underlätta framtida drönarutveckling. När trafiken ökar måste drönarflygning vara säker. Drönare kommer att tillåtas på många platser med tydliga begränsningar, och förtroendet för drönaroperatörer kommer att växa. Drönarregistrering bidrar också till att förbättra den allmänna säkerheten genom att göra det lättare att identifiera operatörer i regionen.

Vi är bara i början av en snabb expansion i användningen av drönare. Ett rättssystem är nödvändigt, precis som för fordon, flygplan, båtar och motorcyklar, om samhället ska kunna lita på det som händer. Eftersom hela proceduren är digital tar det inte lång tid att få ett drönarkort och registrera sig som drönaranvändare. Enligt Rémi Vesvre har chefsstrateg på Transportstyrelsen och Transportstyrelsen lagt stor vikt vid att tillhandahålla flexibla digitala lösningar, såsom drönarguiden, samt förmågan att genomföra alla drönarkortstester online snarare än i klassrum.

Drönare sverige

Alla EU:s medlemsländer fick nya drönarlagar den 1 januari. Svenskarna har nu möjlighet att registrera sig som drönaroperatör och få ett drönarkort. Senast den 10 januari måste alla som försöker flyga drönare i EU ha uppfyllt alla krav. Det tar 5-10 minuter att registrera sig som drönaroperatör och 30-40 minuter att slutföra dronekortsprovet. Drönarkortet kostar 130 kronor och registreringen kostar 50 kronor per år.

De nya restriktionerna, som gäller i hela EU, skapades som svar på en förväntad ökning av antalet drönare i luftrummet. Riktlinjerna finns på plats för att underlätta framtida drönarutveckling. När trafiken ökar måste drönarflygning vara säker. Drönare kommer att tillåtas på många platser med tydliga begränsningar, och förtroendet för drönaroperatörer kommer att växa. Drönarregistrering bidrar också till att förbättra den allmänna säkerheten genom att göra det lättare att identifiera operatörer i regionen.

– Vi är bara i början av en snabb expansion i användningen av drönare. Ett rättssystem är nödvändigt, precis som för fordon, flygplan, båtar och motorcyklar, om samhället ska kunna lita på det som händer. Eftersom hela proceduren är digital tar det inte lång tid att få ett drönarkort och registrera sig som drönaranvändare. Enligt Rémi Vesvre har chefsstrateg på Transportstyrelsen och Transportstyrelsen lagt stor vikt vid att tillhandahålla flexibla digitala lösningar, såsom drönarguiden, samt förmågan att genomföra alla drönarkortstester online snarare än i klassrum.

Drönare stockholm

Transportstyrelsen har gått med på att skapa en permanent begränsningszon ovanför Stockholm. Drönarflygningar är förbjudna inom den begränsade regionen, och förbudet genomfördes som svar på en begäran från polismyndigheten. Domen träder i kraft den 26 mars.

Alla drönarflygningar är förbjudna i regionen. Drönare som används av polismyndigheten, säkerhetspolisen, försvarsmakten, lantmäteriverket och drönare som används i räddningsuppdrag är alla undantagna.
Beslutet fattades som svar på en begäran från polisen, som hade flera händelser med drönare i centrala Stockholm. Ett permanent begränsat område anses vara avgörande för att undvika framtida drönarolyckor och inte minst som en del av säkerheten i centrala Stockholm.

– Ett permanent begränsningsområde eliminerar också behovet av tillfälliga restriktioner, till exempel de som införs vid statsbesök och evenemang i centrala Stockholm. Enligt Jörgen Andersson, sektionschef på Transportstyrelsen, “minskar detta risken för att de tillfälliga zonerna inte är kända, med farorna med luftrumsintrång och konfrontationer med polisverksamhet”.

Drönarregler

Det är viktigt att komma ihåg detta när man flyger drönare.
Flygningen är begränsad till inom synhåll från marken och till ett maximalt avstånd av 120 meter.

Flyg minst 1 kilometer från helikopterterminalen.

Håll ett säkert avstånd mellan dig själv och andra människor, djur och egendom.

Märk din drönare på följande sätt: Obemannade luftfartyg i kategori 1 (som väger mindre än 7 kg) måste märkas med operatörens namn och telefonnummer.

I Sverige är flera platser förbjudna för flygplan, såsom fängelser, kärnkraftsanläggningar, naturområden och militärbaser. Särskilda villkor gäller för flygning inom dessa så kallade begränsade regioner, och ett särskilt tillstånd är ofta nödvändigt. Transportstyrelsen.se har ytterligare information om drönarregler.

Nya drönarregler träder i kraft den 1 januari 2021.

Nya drönarlagar träder i kraft den 1 januari 2021 för att möjliggöra tillväxt av drönare samtidigt som en hög grad av säkerhet upprätthålls när trafiken växer. Drönare som flyger inomhus kommer att undantas från lagarna, som kommer att gälla i hela EU.

Flyga drönare

Drönare får inte flyga inom 1000 meter från us Linköping Helicopter Airport (ESJL) om inte Malmen eller Saabs flygledartorn har gett tillstånd. Eftersom den amerikanska Linköpings helikopterflygplats ligger inom både Malmens och Saabs kontrollzoner är så fallet.

Nya drönarlagar träder i kraft den 1 januari 2021 för att möjliggöra tillväxt av drönare samtidigt som en hög grad av säkerhet upprätthålls när trafiken växer. Drönare som flyger inomhus är undantagna från lagarna, som är utbredda i hela EU.

Regler drönare 2020

De nya restriktionerna kommer att införas i hela EU. De nya restriktionerna införs i väntan på en ökning av antalet drönare i luftrummet, vilket kommer att sätta press på både drönarutveckling och luftrumssäkerhet.

En ansvarig operatör krävs för alla drönarflygningar. En operatör kan vara en person eller ett företag. Operatören ansvarar för att se till att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten som gör resan har de nödvändiga kvalifikationerna.

De flesta operatörer måste nu registrera sig hos Transportstyrelsen enligt de nya kraven. Operatörerna får sedan ett operatörs-ID, som de måste använda för att identifiera sina drönare. För att få ett drönarkort måste fjärrpiloter först avsluta en online-utbildning och klara en kunskapsexamen på transportstyrelsen.se.

Flyga drönare i stockholm

DRONE DRONE DRONE DRONE DRONE DRONE
Privatpersoner och företag har fått filma med drönare från den 1 augusti 2017, men inte överallt: Luftfartsverkets kontrollzoner och Försvarsmaktens skyddade föremål förblir förbjudna.

FÖRSTORA
Försvarsmakten / Mattias Hellgren
Tillstånd från Luftfartsverket krävs för att flyga drönare i så kallade kontrollzoner, som är områden nära flygplatser. Filmning är tillåten i kontrollzonen, men inte i Försvarsmaktens skyddade föremål.

När det gäller övningar som involverar Försvarsmakten är flyggränser med drönare vanliga, eftersom de kan påverka övningens flygsäkerhet.

Enligt skyddslagen är dessutom platser där Försvarsmakten utför övningar ofta skyddade föremål (2010:305). Ett förbud mot att producera foton, beskrivningar eller mätningar är ofta kopplat till ett sådant område. Att flyga en drönare i närheten av ett skyddat föremål kan därför vara olagligt. Att flyga över skyddade föremål är inte olagligt om du får tillstånd från Luftfartsverket.

Flyga drönare stockholm

Sammanhanget ska vara att det fanns drönarproblem i centrala Stockholm. Gränserna införs för att förhindra framtida olyckor, där säkerheten i centrala Stockholm anges som en av anledningarna till beslutet. Vidare anser Transportstyrelsen att ett permanent förbud är bekvämare för alla.

– Ett permanent begränsningsområde eliminerar också behovet av tillfälliga restriktioner, till exempel de som införs vid statsbesök och evenemang i centrala Stockholm. Enligt Jörgen Andersson, sektionschef på Transportstyrelsen, “minskar detta risken för att de tillfälliga zonerna inte är kända, med farorna med luftrumsintrång och konfrontationer med polisverksamhet”.