Regler

Sverige – Drönare Regler

Enligt Sveriges nationella flygmyndighet, Transport Agency of Sweden (TAS), är det lagligt att flyga en drönare i Sverige, men vi rekommenderar att du är medveten om och följer droneföreskrifterna som listas nedan innan du gör det.

Om du vill kontakta TAS direkt innan du reser med några frågor, här är deras kontaktinformation: TAS kontaktformulär / +46 010-495 64 91 (endast för textmeddelanden)

Allmänna regler för att flyga en drönare i Sverige

Baserat på vår forskning och tolkning av lagarna är här de viktigaste reglerna att veta för att flyga en drönare i Sverige.

Dessa regler gäller för denna användning av drönare som väger mindre än 7 kg (15 pund):

  • Droner som väger mindre än 7 kg (15 pund) måste märkas med operatörens namn och telefonnummer.
    -Ingen ansvarsförsäkring krävs för drönare som väger mindre än 20 kg och används för fritidsaktiviteter.
    -Om drönaren flyger i mörkret ska den vara utrustad med belysning så att drönarens riktning och position kan förstås tydligt.
    -Innan flyget kommer piloten att få en uppdatering med information om begränsningar eller särskilda villkor från AIP, AIP-tillägg, NOTAM, landets styrelse, polisen samt kommunen.
    -Flyg måste göras så att drönaren syns tydligt för piloten.
    -Att flyga i okontrollerat luftrum kan bara ske på höjder över 400 fot (400 fot) över mark / vatten.
    -Droner får inte flyga över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat och militära områden.

Särskilt tillstånd från Transportstyrelsen krävs för dessa situationer:

  • -Alla drönare som väger över 7 kg.
    -Varje flygning bortom den visuella synlinjen.
    -Alla flygningar över 120 meter i okontrollerad luft.
    -Alla flygningar över människor eller över djur eller egendom som inte tillhör piloten.

Du måste ansöka om tillstånd från Lantmateriet innan du delar, laddar upp, distribuerar eller säljer bilder, video eller annat material som på något sätt visar Sveriges landområden från luften. Tillstånd måste erhållas för:

  • Distribution eller distribution av flygfoton och andra typer av skildringar av Sveriges yta som produceras av flygplan.
  • Distribution eller spridning av strålsökningsdata, video, infraröda kamera inspelningar, radardata och så vidare efter landskap.
  • Distribution eller spridning av geografisk maritim information, såsom djupdata och bilder av havsbotten, måste godkännas av Sjöfartsverket.

Spridning av bilder som visar följande områden kräver inte tillstånd:

  • Bostadshus med tillhörande mark och byggnader
  • Områden för offentliga evenemang och evenemang
  • Offentliga platser enligt kapitel 1 i orderlagen. Avsnitt 2 (t.ex. allmänna vägar, gator, torg och parker)
  • Din privata skogsmark, om inget annat än skogar och skogsbruksanläggningar ingår i materialet
  • Åkermark och andra odlade åkrar
  • För mer information om Sveriges drönarlagar, se den här sidan på Trafikverkets webbplats.

Flyga drönare utomlands

Luftreglerna varierar från region till region – vi har täckt vad vi ska veta för amerikanska och brittiska piloter. Men vanligtvis, om din drönare väger 8,8 uns (250 g) och uppåt, måste du registrera den för att kunna flyga den utomhus lagligt – även över din egen egendom.

Det finns ett undantag för massmarknaden, DJI Mavic Mini. Dess startvikt på 249 g undviker behovet av registrering i USA och Storbritannien och öppnar den för (laglig) verksamhet i andra regioner.

Det hoppar över en säkerhetsfunktion – undvikande av hinder – för att få vikt, dock. Men det innehåller alla andra förväntade verktyg som hjälper till att säkerställa en säker flygning, inklusive GPS-stabilisering, automatiserad hemresa och automatisk start och landning.

Nästan alla modeller som visas här har vissa säkerhetsfunktioner. Till och med DJI Spark, som inte är byggd för långdistansflygning, inkluderar en GPS och automatisk återgång-till-hem-funktionalitet. Om din kontrollsignal avbryts eller om batteriet blir för lågt (de flesta drönare kan bara flyga i cirka 25 minuter på en enda batteriladdning), kommer din drönare att börja tillbaka till startpunkten och landa.

regler-dronare

Flyaways händer fortfarande, och det finns skräckhistorier på olika diskussionsforum på nätet. Naturligtvis förstärks negativa upplevelser i detta sammanhang, helt enkelt för att händelselösa flygningar som inte resulterar i en krasch eller saknad drönare inte är heta diskussionsämnen.

Om du flyger inom USA måste du ta hänsyn till FAA: s riktlinjer – eller vara beredd att möta potentiella böter eller fängelsestraff. Det finns inga flygzoner som fastställts av FAA, så ta inte av om du är nära en flygplats utan att först meddela kontrolltornet. Och även om du är ute i mitten av ingenstans, ta inte din drone över 400 fot. De flesta är inställda på att följa dessa regler ur lådan, men att kontrollera en fyrkopter är precis som att köra bil – även om du missade att se det hastighetsgränsskylten är du fortfarande skyldig att betala biljetten.